بارها و بارها این پرسنل در راستای احقاق حق خود اعتراضاتی از جمله بیمه تأمین اجتماعی، درمانی، حقوق و مزایا و اشتباهات و نقض قانون هایی که پیمانکاران انجام می دهند را مطرح کرده اند ولی هر بار شرکت رجا از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کند.
در حال حاضر تولید لکوموتیو دیزلی در کشور ما با قدرت و سرعت بیشتری مرسوم شده است؛ در حالی که پیش از این، مساله تامین لکوموتیو در کنار کمبود ناوگان، از دلایل مهم ایجاد تعلیق در رشد صنعت ریلی محسوب میشد.
دیروز مکاتبه ای با ریاست شورا و مرکز ملی رقابت با موضوع تعیین نرخ سالیانه بهره برداری از لکوموتیو در شبکه ریلی کشور انجام گرفته است. بر این اساس، هیات مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تعرفه بهره برداری راه آهن نرخ حق دسترسی و لکوموتیو ۵ درصد افزایش داد.
در طول سال های گذشته همواره کشش و درگیری بین واردکنندگان لکوموتیو و تولیدکنندگان داخلی وجود داشته که نهایتا پس از تحریم ها، مسئولان در وزارت راه و شهرسازی نسبت به تولیدات داخلی اعتماد بیشتری از خود نشان دادند؛ چراکه به زعم کارشناسان ریلی، هزینههای واردات لکوموتیو فقط بهواسطه تعرفه پایین واردات لکوموتیو و عدم استفاده از ظرفیت ساخت لکوموتیو در داخل کشور ایجاد نمیشود، بلکه کیفیت نه چندان بالای لکوموتیوهای وارداتی که منجر به افزایش هزینههای تعمیر و نگهداری میشود و نوعا هم از چین و هند وارد میشوند، مزید بر علت بوده است.
به دستور رئیس شورایعالی هماهنگی ترابری کشور مقرر شد، بند ذیل به پیشنهادهای شرکت راهآهن جهت تأمین ناوگان ریلی اضافه شود؛ «شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران پس از تأمین ناوگان نسبت به واگذاری مالکیت و بهرهبرداری در قالب اجاره یا اجاره بهشرط تملیک به بخش خصوصی اقدام خواهد نمود.»